Debat: Brug for længere praktik og mere teori?

Bioanalytikerunderviser har brugt en humanvidenskabelig metode til at undersøge, hvad det betyder for de studerende, at deres uddannelse er teoretisk funderet i en udpræget praktisk kontekst.

Nyhed
BioanalytikerLasse


Lasse Jacobsen, bioanalytikerunderviser ved Aalborg Universitetshospital, har undersøgt, hvad det betyder for de studerende, at deres uddannelse er teoretisk funderet i en udpræget praktisk kontekst.

Konklusionen kan du læse her. I fagbladet, der udkom fredag d. 26/9, kan du læse den faglige artikel i sin fulde længde.

Af Lasse Jocobsen, ​​bioanalytikerunderviser


Kun halvt i mål 

Da det overordnede mål for opgaven var at komme med en vurdering af, hvorvidt den nuværende uddannelsesstruktur er befordrende for faget, må konklusionen være, at uddannelsen med en teoretisk funderet tilgang er en god måde at uddanne bioanalytikere på.

Men da hensigten med uddannelsen er at give den studerende kompetence til at løse problemerne inden for det område, denne er uddannet til (Glinsvad), lykkes dette kun delvist.

Længere praktikperioder

De nyuddannede mangler både teoretisk viden og praktiske færdigheder, når de begynder på deres arbejde. Det praktiske skal de nok få lært gennem deres deltagelse i praksisfællesskabet, men den grundlæggende teori skal de have med fra skolen!

Hvis der i praktikperioderne skal ske en praktisk læring, er disse perioder nødt til at være af en vis længde. Udsagn som ”spild af tid” er ærgerlige og er for alvor noget, der bør tages stilling til blandt undervisere, både på skolen og i klinikken.

Man kunne reducere i antal af praktikperioder og øge dem i længde. Dette ville tillade, at de studerende får ”knowhow” om nogle procedurer, inden deres uddannelse er færdig.

Med Åbne arme

Med hensyn til socialiseringen på afdelingerne er det opmuntrende at høre, hvordan gamle kolleger tager imod de nye med åbne arme. De nye bliver i dén grad sat i sving fra første færd, og der mangler øjensynligt hverken gåpåmod eller engagement.

At de for en tid ikke har overskud til at bruge deres teoretiske viden, er som sådan ikke graverende,
så længe de er opmærksomme på at bruge den, når de er færdige med deres oplæring.

​​Bioanalytikerunderviser
FBE Klinisk Biokemi Syd
Aalborg Universitetshospital

Emne

Særligt benyttede sider på dbio.dk