Patientklager

Det er ubehageligt og belastende at få en patientklage, for alle vil jo gerne gøre det bedste for patienten. Hvis du får en klage, så kontakt dbio. Her kan du læse om sagsgangen og den støtte og rådgivning, som du kan få hos os.

Patienter (eller pårørende) har 3 klagemuligheder, hvis de ønsker at klage over sundhedsvæsenet. De kan klage over:

  1. Service på hospitalet, hos den praktiserende læge m.fl.
  2. Den sundhedsfaglige behandling på hospitalet, hos den praktiserende læge m.fl.
  3. En eller flere konkrete sundhedspersoner

Herefter kan du læse om sagsgangen og dbio's tilbud om rådgivning og støtte.

Klage over service 

Patienter kan klage over servicen på et hospital eller i en praksis. Det kan for eksempel være klager over sundhedspersonalets kommunikation og adfærd, arbejdets tilrettelæggelse, lokaleforhold, rengøringsstandard, forplejning eller lignende.

Hvis serviceklagen angår et hospital, vil patienten typisk skrive en klage til ledelsen på afdelingen eller til hospitalsdirektionen. Patienten får et skriftligt svar og kan også inviteres til et møde om klagen.

En serviceklage over en almenpraksis skal ske til den region, hvor den pågældende praksis ligger. Man skal klage senest seks uger efter, at det, man gerne vil klage over, er sket.

 

Klage over en sundhedsfaglig behandling

Patienter kan klage til Styrelsen for Patientklager, hvis de er utilfredse med en sundhedsfaglige behandling og ønsker at klage over behandlingsstedet eller hele patientforløbet. Sundhedsfaglig behandling omfatter f.eks.:

  • Undersøgelse, diagnose og sygdomsbehandling
  • Pleje
  • Information om og samtykke til behandling
  • Journalføring
  • Sundhedspersoners tavshedspligt

Styrelsen for Patientklager indhenter journalmateriale mv., og behandlingsstedet bliver også bedt om en udtalelse til brug for styrelsens behandling af klagesagen. Ofte vil det være ledelsen, der udtaler sig.  Styrelsen for patientklager afgør sagen, og det kan resultere i ikke kritik eller kritik af et behandlingssted.

 

Klage over en eller flere konkrete sundhedspersoner

Patienter kan klage over enkelte sundhedspersoners sundhedsfaglige behandling. Klagen sendes til Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, der afgør sagen. Patienten behøver ikke at kende navnene på sundhedspersonerne for at kunne klage. 

Disciplinærnævnets sekretariat opretter sagen, informerer om klagen, indhenter journalmateriale og udtalelser, sender afgørelsen mv. 

Afdelingsledelsen skal orientere den eller de sundhedspersoner, der er klaget over, og videregive kopi af klagen og vejledningsmateriale. Afdelingsledelsen kan også blive opfordret til at komme med en udtalelse i sagen.

Den eller de indklagede sundhedspersoner bliver opfordret til at komme med en udtalelse eller partshøring. Man kan bede om udsættelse af svarfristen, hvis man har brug for tid til at drøfte forløbet og udtalelsen med sin leder, sine kolleger og med dbio.

Der indhentes i de fleste tilfælde en udtalelse fra en sagkyndig bioanalytiker. Hvis den sagkyndige mener, at der er grundlag for kritik, bliver den eller de indklagede sundhedspersoner partshørt over udtalelsen. 

Disciplinærnævnet afgør sagen, og udfaldet kan være:

  • at der ikke er grundlag for at udtale kritik,
  • at der er grundlag for kritik,
  • at der er grundlag for kritik med indskærpelse.

Nævnet vurderer, om den sundhedsfaglige behandling lever op til, hvad man må forvente af en almindelig god behandling i sundhedsvæsenet. Det tager ikke stilling til, om patienten fik den bedst mulige behandling, og det kan heller ikke beslutte, at en sundhedsperson skal have frataget sin autorisation.

Afgørelsen sendes til den eller de indklagede sundhedspersoner, til behandlingsstedet, regionen og Styrelsen for Patientsikkerhed. Styrelsen for Patientsikkerhed, der kan beslutte, om der skal startes en tilsynssag eller fratagelse af autorisation. Det sker dog kun ved en alvorlig sag eller ved gentagne sager.

Afgørelser skal offentliggøres med navn på sundhed.dk i 2 år, hvis:

  • der gives kritik med indskærpelse,
  • hvis det er tredje gang inden for fem år, at der gives kritik,
  • hvis det er en afgørelse over et kosmetisk indgreb.

Nævnets afgørelse kan ikke indbringes for en anden myndighed, men en part i en sag kan til hver en tid anmode om at få sagen genoptaget. Styrelsen for Patientklager vil herefter foretage en vurdering af, hvorvidt der er grundlag for at genoptage sagen. 

Såfremt man ønsker at anmode om genoptagelse af en sag, skal man sende en mail til stpk@stpk.dk med henvisning til sagsnummer og oplysninger om, at sagen ønskes genoptaget og hvorfor. 

Dialog mellem patient og sundhedspersonale

Patienter bliver spurgt, om de ønsker at indgå i en dialog, når de klager over behandling i sundhedsvæsenet. Dialogen vil ofte foregå med de sundhedspersoner, der har behandlet patienten, og det giver mulighed for at fortælle sin historie, få forklaringer, få afklaret spørgsmål osv. Patienten kan tage en bisidder med til dialogen, og patienten kan stadig indsende en klage efter dialogen.

 

Disciplinærnævnet

Når Disciplinærnævnet afgør en sag, deltager der to lægmænd, som repræsenterer sundhedsvæsenets brugere, og to sundhedsfagligt uddannede personer. Nævnet har en dommer som formand. 
 
De to bioanalytikere i nævnet er Lene Bisgaard Christiansen, afdelingsbioanalytiker, kvalitets- og arbejdsmiljøleder, Blodprøver og Biokemi, Aarhus Universitetshospital, og Lene Ørnstrup, centerchefbioanalytiker, Diagnostisk Center, Rigshospitalet.

Forældelsesfrist for klager

Den absolutte forældelsesfrist for klager er 5 år, dvs. klagen skal indsendes til Styrelsen for Patientklager senest fem år efter den dag, hvor forholdet, som patienten klager over, fandt sted, til den dag, man indsender klagen. I nogle tilfælde er forældelsesfristen to år, hvis f.eks. patienten får tilbudt en behandling, som vedkommende med det samme mener er mangelfuld.

Få rådgivning og støtte i dbio

dbio får ikke automatisk besked, hvis der er blevet klaget over en bioanalytiker.

Vi anbefaler alle medlemmer, uanset om du er bekymret for at få en klagesag, eller om du er involveret i en klagesag, til at henvende sig til Danske Bioanalytikere. Vi giver dig faglig og juridisk bistand og hjælper dig gennem forløbet.

Vi tilbyder

  • Drøftelse og vurdering af din sag.
  • Rådgivning om dit sagsforløb og hvordan du skal forholde dig.
  • Sparring om formulering af udtalelser og partshøring.

Alle sager behandles selvfølgelig med diskretion.

Kontakt gerne Danske Bioanalytikere tidligt i forløbet, da det giver os den bedste mulighed for at hjælpe dig.

 

Kontakt

Faglig afdeling
Konsulent
4422 3255
3025 1665

Særligt benyttede sider på dbio.dk