Kliniske uddannelsespladser er en flaskehals
Danske Bioanalytikere har holdt et virtuelt topmøde med bioanalytikerundervisere og repræsentanter fra de fem bioanalytikeruddannelser om den kliniske undervisning.
![Klinisk uddannelse er en flaskehals ift. at få uddannet flere bioanalytikere](/files/styles/landscape_thin_01/public/media/image/dbio%20plakat%20DSC_1119.jpg?h=a2bdc84d&itok=ns9xD-WK)
Kliniske uddannelsespladser er en flaskehals ift. at få uddannet flere bioanalytikere. Arkivfoto: Helle Arensbak
120 deltog i mødet, som handlede om, hvordan man her og nu og på sigt kan få flere kliniske uddannelsespladser til studerende.
For det er den absolutte flaskehals. Der er ikke plads til flere studerende. En af udfordringerne, lød det fra deltagerne, er, at afdelingerne tit skal have studerende fra mange forskellige semestre samtidig. Et ønske fra alle var at få færre, men til gengæld længere klinikforløb.
-
Bliv klogere på, hvordan politik, strategi og meninger dannes i Danske Bioanalytikere
-
Fra mødet i Hovedbestyrelsen den 18. august
Sammenlignet med bioanalytikeruddannelserne i resten af Norden er der meget klinisk uddannelse
i den danske.
Deltagerne udtrykte dog ønske om, at de gerne vil bevare de 75 ECTS-point i uddannelsen
i klinikken. Til sammenligning har den svenske uddannelse kun 20 ECTS-point i klinikken.
En mulighed, som også blev luftet på mødet, var større brug af færdighedslaboratorier.