Region Sjælland idømt bod på 100.000 kr. for at udøve ledelsesretten uretmæssigt

Arbejdsretten har afgjort, at Region Sjælland har udøvet ledelsesretten uretmæssigt i forbindelse med en større generel afskedigelsesrunde.

Nyhed

​Sagen angik to medarbejdere ved psykiatrien i Region Sjælland, der i forbindelse med en større sparrerunde var varslet til opsigelse. De to medarbejdere blev i høringsperioden tilbudt omplacering til andre stillinger i Regionen. For begge medarbejderen var der tale om, at de tilbudte stillinger udgjorde væsentlige stillingsændringer, hvilket arbejdsgiver normalt skal varsle med medarbejderens individuelle opsigelsesvarsel. I forhold til de to medarbejderen blev tilbuddet om omplacering imidlertid gjort betinget af, at de selv ”kontra -opsagde” deres hidtidige stillinger. En kontraopsigelse ville betyde, at de straks overgik til den nye stilling på nye løn og ansættelsesvilkår uden, at arbejdsgiver skulle afvente udløbet af deres normale opsigelsesvarsel.

Regionen gjorde herudover tilbuddet om omplacering betinget af, at medarbejderne accepterede tilbuddet og kontraopsagde deres hidtidige stillinger inden for to dage efter, at tilbuddet var fremsat. Dog således, at lønforhandlingen for den nye stilling først ville ske efterfølgende.

De to medarbejdere protesterede via deres faglige organisation, og begge afslog det af Region Sjælland fremsatte tilbud om omplacering og blev som konsekvens heraf opsagt af arbejdsgiveren.

På denne baggrund stillede organisationen krav om bod for overtrædelse af opsigelsesreglerne i overenskomsten samt en overtrædelse af grænserne for ledelsesretten.

Det var i øvrigt ikke under sagen bestridt, at arbejdsgivers opsigelse af medarbejderen var sagligt begrundet i virksomhedens forhold.

Arbejdsrettens afgørelse

Arbejdsretten udtaler, at der var tale om sådanne ændringer i ansættelsesforholdet, der efter sædvanlige funktionærretlige principper alene ville kunne gennemføres med det opsigelsesvarsel, medarbejderne havde krav på. Efter Arbejdsrettens opfattelse gælder det i hvert fald, når der er tale om en offentlig myndighed, der ved stillingsbesættelser er forpligtet til at ansætte de bedst kvalificerede.

Regionens krav om, at medarbejderne skulle kontraopsige deres hidtidige stillinger indebar, at hovedkriteriet for at blive ansat i de tilbudte stillinger ikke var, om ansøgerne var de bedst kvalificerede, men i stedet om de var villige til at kontraopsige og opgive deres velerhvervede ret til et opsigelsesvarsel.

Arbejdsretten lagde ved afgørelsen endvidere vægt på, at Regionens krav om kontraopsigelse af hidtidige stillinger bevirkede, at nogle medarbejdere i en sårbar situation blev udsat for et betydeligt pres og usikkerhed, ikke mindst som følge af de ultrakorte svarfrister de pågældende blev pålagt ved modtagelsen af tilbuddet om en anden stilling.

På den anden side tillagde Arbejdsretten det vægt, at Regionen generelt i høj grad bestræbte sig på at lette situationen for de ansatte i forbindelse med gennemførelsen af de pålagte besparelser ved at søge omplaceringer.

På baggrund af dette fandt Arbejdsretten, at Region Sjælland havde udøvet ledelsesretten uretmæssigt og efter en samlet vurdering fastsatte Arbejdsretten boden til 100.000 kr.

Dbios bemærkninger

Afgørelsen er en vigtig tilkendegivelse af, at en arbejdsgiver har pligt til at udøve ledelsesretten sagligt og under behørig hensyntagen til den sårbare situation, som en ansat befinder sig i i en opsigelsessituation. Herunder er afgørelsen en klar tilkendegivelse af, at en offentlig arbejdsgivers pligt til at ansætte den bedst kvalificerede i stillingen også gælder ved omplaceringer, og at inddragelse af usaglige hensyn, så som villighed til at kontraopsige sin stilling, kan medføre bodsansvar for arbejdsgiver.

Læs hele afgørelsen her: Region Sjælland mod FOA 28 3 2014

Særligt benyttede sider på dbio.dk