Bioanalytikerne får megafonen i dagens Politiken

Dagbladet Politiken bringer i dag en artikel om professionshøjskolernes brug af penge på markedsføring. Bioanalytikerne er med på sidelinjen.

Nyhed

Af Niels C. Jensen, journalist 

​”Professionshøjskolerne brugte sidste år knap 70 millioner kroner på reklamekampagner og intern konkurrence om at tiltrække studerende. Pengene burde i stedet bruges på undervisning, siger de studerende,” sådan indledes en artikel i dagens udgave af Politiken.

Artiklen ledsagedes af et billede af en megafon, hvor sloganet ’Bioanalytikeruddannelsen – til dig, der har biologi i blodet’ er fremhævet.

Det er man hos fagforeningen dbio, Danske Bioanalytikere, glade for, men pointerer, at man IKKE har udtalt sig i forbindelse med artiklen, da MVU-netværket, som repræsenterer de studerende i artiklen, ikke inkluderer de studerende på bioanalytikeruddannelserne. 

megafon_web

Vi skal selvfølgelig være vågne

”Vi er enige i, det er vigtigt at holde øje med, professionshøjskolerne prioriterer økonomisk rigtigt og til fordel for de studerende, men samtidig må vi sige, at markedsføring har været med til at tiltrække flere og mere kvalificerede studerende til vores uddannelser,” siger Camilla Bjerre, der er næstformand i dbio og tovholder for de Studerendes Udvalg i dbio.

De Studerendes Udvalg arbejder for at forbedre forholdene for bioanalytikerstuderende. Medlemmerne af udvalget er studerende fra de fem professionshøjskoler, som udbyder bioanalytikeruddannelsen i Danmark.

Fagforeningen dbio organiserer både de uddannede bioanalytikere såvel som de studerende, hvilket også er årsagen til, at de bioanalytikerstuderende ikke er repræsenteret MVU-netværket, da det kræver at der findes en selvstændig studenterorganisation.

Særligt benyttede sider på dbio.dk