Inspiration til den gode dialog

Arbejdstidsreglerne regulerer, hvordan arbejdstiden planlægges på de regionale arbejdspladser. Men der er vidtgående muligheder for at lave lokale aftaler, der enten afviger eller supplerer arbejdstidsreglerne. En god arbejdstilrettelæggelse kan sikre medarbejdernes mulighed for indflydelse på egen arbejdstid, der er vigtig for trivslen. 

Herunder er der nogle spørgsmål I kan drøfte mellem ledelse og medarbejdere i forhold til, hvordan man på den enkelte arbejdsplads får en god arbejdsplanlægning:

Jeres forhold

Afdelinger er forskellige. Derfor er det en god ide, at der på arbejdspladsen drøftes de særlige forhold, der gør sig gældende og som også vil have betydning for arbejdsplanlægningen:

  • Er det en stor eller lille afdeling?

  • Behov for tilstedeværelse ift. opgavevaretagelsen?

  • Er der sæsonudsving i forhold til opgaverne?

Rette Kompetencer

Personalesammensætningen på den enkelte arbejdsplads, kan også have betydning for arbejdsplanlægningen, derfor kan det også være relevant at tale om:

  • Hvordan er personalesammensætningen?
  • Hvilke andre faggrupper er I på afdelingen og hvilken betydning det kan have i forhold til arbejdsplanlægningen?

Hyppigheden af vagter

Hyppigheden af vagter og vagttyper, kan også have betydning for arbejdsplanlægningen:  

  • Hvilken betydning har vagtbelastningen i forhold til arbejdsplanlægningen?
  • Kan det have betydning i forhold til, hvor mange vagter man har i træk?
  • Hvilken vagtfordeling er nødvendig og hvilken vagtfordeling ønsker medarbejderne?
  • I hvilke situationer er der behov for at ændre i det planlagte? Hvordan løser man bedst de situationer?

Ændringer og evaluering

Man bør i den løbende dialog også være opmærksom på:

  • Er der sket ændringer (organisatorisk, opgavemæssigt, personalemæssigt m.v.), som skal indgå i dialogen?
  • Er der behov for en dialog om, hvordan og hvornår medarbejderne evt. kan bytte vagter?
  • Er der behov for en dialog om, i hvor høj grad, der skal tages individuelle hensyn? 
  • Hvornår og hvordan evaluerer i en aftale/praksis?

Indflydelse

Spørgsmålene kan hjælpe med at indkredse de situationer, hvor medarbejderne på den enkelte arbejdsplads kan få mulighed for indflydelse:

  • I hvilken grad er det muligt at give medarbejderne indflydelse på planlægningen af arbejdstiden?
  • Er der mulighed for, at der i arbejdsplanlægningen løbende tage hensyn til medarbejdernes individuelle livssituation?
  • Er det muligt at tage højde for, at man som medarbejder i nogle perioder er mere fleksibel end i andre?  
  • Hvordan er det mest hensigtsmæssigt at kontakte medarbejderen, når der opstår situationer, hvor der med kort varsel er behov for at ændre i tjenesteplanen?

Særligt benyttede sider på dbio.dk