Det giver altid mening at lære noget nyt. Hvis man gerne vil det – så skal man gøre det!

DIPLOMODUL I HISTOLOGISK MIKROSKOPI OG DIAGNOSTIK Københavns Professionshøjskole. Modulet er tilrettelagt, så man kan deltage uanset hvor i Danmark man er ansat, idet undervisningen er samlet i “klyngedage”.

Nyhed
Skrevet af
Gitte Rees-Andersen, Næstformand dbio-Hovedstaden
Diplomuddannelse

Mød Lotte og Charlotte

Lotte Ankjær Frederiksen og Charlotte Rohde har altid haft hænderne i patologien og startede samtidig i Afdeling for Patologi på Rigshospitalet for snart to år siden. De er nu sammen med en tredje kollega i gang med at tage et diplommodul i histologisk diagnostik og mikroskopi. Jeg var heldig at få lov til at tale med dem om deres oplevelse.

”Den røde tråd igennem mit arbejdsliv har været histologien. At få ny viden og lære nye teknikker. Hvordan får man den faglighed og læring ind i det daglige arbejde på en travl patologiafdeling? Når blokkene ligger og venter og vi har bunker? Det vil jeg gerne bidrage til, bl.a. ved denne uddannelse.” Det fortæller Lotte, som er ivrig efter at fortælle om deres fag, og om det nørdede og teorien bag forskellige ting i patologien. Fagligheden kommer tydeligt frem, og jeg får indtryk af Lotte som velformuleret, handlende - og en person som kan meget.

Charlotte fortsætter snakken: ”Jeg vil gerne lære noget, jeg synes ikke man bliver for gammel til at lære. Slet ikke.” Charlotte er rolig, tålmodig og velfunderet og fortæller at hun godt kan lide den fordybelse der kommer med det at lære nyt. Dertil kan hun lide at sparre med andre.

Nyt diplommodul i Histologisk mikroskopi og diagnostik

Deres chefbioanalytiker Majbritt Wagner-Eckert har haft diplommodulet på tegnebrættet sammen med andre afdelinger i Danmark. Det er nu lykkedes at udbyde det på Københavns Professionshøjskole. Lotte og Charlotte er i gang på det første hold, hvor der er deltagere fra hele Danmark og også fra Norge.

Uddannelsen er bygget op af 4 undervisningssessioner af to dages varighed med en måneds mellemrum. Hver session tager udgangspunkt i en af prøvetyperne: ductus deferens, sentinel nodes, colonpolypper og portiobiopsier. Og så er der en afsluttende opgave. Imellem sessionerne har de gruppearbejde om cases /diagnostik på zoom. Charlotte fortæller: ”Det at tale og arbejde sammen med bioanalytikere fra forskellige laboratorier, også fra Norge, det er meget interessant. Her bruger vi zoom til gruppearbejde.”

De får tid i arbejdstiden til at arbejde med uddannelsen mellem modulerne. Tiden bruger de til at arbejde med cases og skrive opgave, men de bruger også meget tid derhjemme. Det synes de er helt i orden.

Vi taler om den afsluttende modulopgave, som skal tage udgangspunkt i en af prøvetyperne. Opgaven består både af en del man kan skrive sammen og en individuel del. Selvom det er lang tid siden Lotte og Charlotte har skrevet opgave, synes de som udgangspunkt at det virker overskueligt.

”Jeg har tilmeldt mig et skriveværksted (studieunderstøttende skrivekursus på Københavns Professionshøjskole), hvor man får redskaber til ’den gode opgave’. Det er lang tid siden vi har skrevet en opgave, så det skal vi lige tilbage i. Hvordan er det nu lige med kildehenvisninger osv.…? Men det skal nok gå alt sammen” Siger Lotte og griner lidt.

DIPLOMODUL I HISTOLOGISK MIKROSKOPI OG DIAGNOSTIK

Københavns Professionshøjskole.

Modulet er tilrettelagt, så man kan deltage uanset hvor i Danmark man er ansat, idet undervisningen er samlet i “klyngedage”.

Fra KPs hjemmeside: Få specialiserede kompetencer og styrket viden til at udføre mikroskopi og diagnostik på histologisk materiale inden for udvalgte diagnoser. Dette tonede modul har fokus på mikroskopi og diagnostik på histologiske prøver med udgangspunkt i prøvetyperne: ductus deferens, sentinel node, colonpolypper og portiobiopsier. Du får gennem modulet styrket din viden om anatomi, fysiologi, histologi og udvalgte diagnoser i forbindelse med de fire prøvetyper og du får understøttet dine kompetencer til selvstændigt at udføre mikroskopi af og diagnostik på udvalgte histologiske prøver. Med afsæt i de fire prøvetyper opnår du generiske kompetencer til at mikroskopere histologiske præparater med henblik på diagnostik af udvalgte diagnoser under lægefaglig supervision. Modulet danner grundlag for, at den studerende efterfølgende kan medvirke til at udbygge prøvetyperepertoiret yderligere lokalt. Det er ikke et krav, at din afdeling har alle de fire prøvetyper.

Hvad med lægerne?

Charlotte beskriver det som en modningsproces.” Vi skal ikke tage en masse fra dem, overhovedet ikke. det er jo for at hjælpe lægerne at vi kan præ-screene noget, og så sender vi det videre til dem. Måske sætter vi et kryds på det eller mærker noget af på glasset, som de så kigger på. Så det skulle gerne gøre det nemmere og hurtige for lægerne og så kan de fordybe sig og få mere tid til deres øvrige arbejde. - Vi kan blive de første øjne.”

Lotte fortæller ”Nu har vi fået den grundlæggende undervisning og efterfølgende skal vi i samarbejde med lægerne udvikle vores kompetencer indenfor de prøvetyper der aftales lokalt. Så lægerne vil være meget ind over. Det bliver selvfølgelig en tillidssag.”  

Jeg spørger ind til hvor et godt sted ville være at starte. Her tænker Lotte og Charlotte på sentinel nodes og måske portiobiopsier, for her virker lægerne positivt stem. Det må fremtiden vise.

Vi fik også en spændende snak om opgaveglidning og om hvordan de forskellige faggrupper kan hjælpe hinanden i en travl hverdag. Hvordan kan en karrierer-vej kan se ud for bioanalytikere? ”Det handler om ens egen tilgang til ens arbejdsliv og om at gribe mulighederne” siger Lotte og ”det handler om at læringen sker i samarbejde og sparring med andre. Det er det der for mig gør det interessant og sjovt” tilføjer Charlotte.

Vigtigt med sparring

Jeg er ikke i tvivl om at både Lotte og Charlotte er meget glade for at være i gang med uddannelsen. De synes det går godt og at det giver dem meget energi.

”IT-delen fylder meget, den giver nye muligheder som gør det spændende. Vi lærer flere softwareprogrammer, bl.a. PATHXL der er en virtuel mikroskopiløsning. Det er virkelig smart.” og ”Man er ikke bare på kursus. Her er det os som studerende der arbejder og det er fedt at blive udfordret.” siger Charlotte

Jeg spøger hvordan det er at være af sted sammen som kolleger og her svarer Lotte: ”Det betyder meget for os at være afsted sammen. Vi sparrer med hinanden. Vi tager som regel en snak efter vi har være på uddannelse. Man kan få luftet sine frustrationer eller forvirring, hvis der er noget man ikke helt lige har forstået. Give hinanden ro på og støtte hinanden. Det ville det være svært at undvære. Charlotte tilføjer: ”Sparring og støtte er alfa og omega. Det betyder noget at man har hørt det samme og man har lært det samme. Når man har en fælles viden og forståelse, er det et godt udgangspunkt.”

Gode råd

Lotte og Charlotte vil gerne anbefale uddannelsen til alle som har lysten og interessen. Man skal måske have snust lidt til patologiverdenen og have lidt mikroskopierfaring. De fortæller samtidigt at deres medstuderende er på forskellige niveauer og at uddannelsen er tilrettelagt så det ikke er nødvendigt med specifikke kompetencer på forhånd. De er dog meget enige om at det er vigtigt med opbakning fra sin afdeling og det det har de. Både fra ledelsen og fra læger der har været gode til at hjælpe med cases og viden.

Lotte slutter fint af med at sige: ”Det giver altid mening at lære noget nyt. Hvis man gerne vil det – så skal man gøre det!” og ”Man kan jo prøve at løfte ideen for afdelingen og undersøge mulighederne. Og eventuelt komme afsted sammen med en kollega.”

Særligt benyttede sider på dbio.dk